Xamarin Forms – iOS (Visual Studio + Buildserver na Macu)

No cóż – dalszy ciąg przygód z Xamarin Forms nadal nie napawa mnie optymizmem. Zacznę od dobrych rzeczy – koledzy używający go do robienia Androidowej wersji mają dużo mniej problemów ze środowiskiem Xamarin. Podobnie jak ja korzystają z Visual Studio, tyle że z 2013. Ja używam 2012.

Ze złych rzeczy – Xamarin iOS nieprzerwanie raczy mnie różnymi „funkcjonalnościami”:

– nie działa deployment, tudzież debuging aplikacji na iPadzie. Z tego co czytałam jakiś czas temu, któraś kolejna wersja Xamarina zepsuła możliwość deployowania aplikacji iPadowych bezpośrednio na to urządzenie. O ile mi wiadomo nie zostało to naprawione do tej pory. Dlatego też debugging robię tylko na emulatory a deployment od wielkiego święta bezpośrednio z Maca.

– można sparować z buildserverem na Macu tylko jedną instancję Visual Studio. Gdybym chciała dwie – nie da się. W związku z tym nie jestem w stanie się całkowicie uniezależnić od maszynki Macowej. Tym bardziej, że parowanie potrafi się zepsuć – tak po prostu bez żadnego powodu i trzeba procedurę powtarzać.

– brakuje Intellisense w XAMLu (VS2012 + Xamarin) – w związku z czym jeśli chcę sprawdzić czy mogę użyć jakiejś property czy taga, muszę googlać lub sprawdzać poprzez próbę uruchomienia emulatora.

– taka próba uruchomienia wówczas kończy się komunikatem o błędzie wymieniającym błędnego taga albo też cichym crashem.

– emulator też potrafi się zawiesić podczas stopowania procesu debugowania – pomaga albo cierpliwe poczekanie aż wszystko się porządnie porozłącza (ale po trzecim razie w ciągu dnia cierpliwość się człowiekowi kończy i można po prostu wyłączyć emulator, co również spowoduje przerwanie procesu debugowania.

– czasem też nie działa mi Intellisense w code behind. Aczkolwiek widziałam VS 2013 z Resharperem, w którym działa Intellisense w XAMLu, więc może są jakieś sposoby na to.

Generalnie w tym momencie najbardziej rozczarowuje mnie fakt, iż nie mogę po prostu tego Maca gdzieś postawić daleko i więcej na niego nie patrzeć – byle by tylko budował te aplikacje i deployował na iPada. A brak Intellisense doprowadza mnie po prostu do szału, bo zmniejsza efektywność i szybkość o jakieś 2/3.

2 przemyślenia nt. „Xamarin Forms – iOS (Visual Studio + Buildserver na Macu)”

  1. Cześć. Jestem laikiem i dopiero zaczynam zabawę z Xamarin na Visual Studio, dlatego b. proszę o odpowiedź, nawet jeśli z Twojej perspektywy moje pytania będą bardzo banalne:)

    1. Czy mogę korzystać z Xamarin.iOS na VS (2015) nie mając dostępu do Maca a jedynie do Ipada? Wiem, że mogę bez maca edytować projekt, już zrobiony. Jednak czy mógłbym przy użyciu ipada budować aplikację (storyboard) , czy też bez maca jest to niemożliwe?

    2. Czy muszę potrzebować fizycznego komputera maca, czy też może to działać w oparciu o wirtualną maszynę? Jeśli tak, to czy możesz polecić mi jakiś tutorial, jak taką maszynę skonfigurować?

    Będę wdzięczny za odpowiedź 😉

  2. Cześć Beginner,
    Od mojej przygody z Xamarinem co prawda minęło trochę czasu, bo miała ona miejsce wtedy, gdy pisałąm te wpisy a później na szczęście zajęłam się czymś innym. Jednak myślę, że zbyt wiele w kwwestii programowania na iOS się nie zmieniło, bo Apple w swoich decyzjach bywa niezmienny. Odpowiem jednak na Twoje pytania zgodnie z dawną wiedzą:
    1 – Edycja jest możliwa, bo wystarczy Ci faktycznie Visual Studio albo Xamarin Studio, żeby to robić, ale budowanie nie. Do budowania potrzebny jest Mac a także konto developerskie. Niestety dość drogie. Tutaj jest porównanie możliwości:
    2 – Próbowałąm kiedyś przygód z wirtualką i straciłam cierpliwość;) Po pierwsze dlatego, że ogólnie MAC OS nie wspiera wirtualizacji, czyli nie możemy go zainstalować na wirtualnej maszynie tak jak to robimy z Linuxem czy Windowsem. Istnieją pewne zmodyfikowane wersje ale i tu, po drugie, nie da się tego używać, bo działa potwornie wolno:(
    Podsumowując – buildserver na Macu jest niestety konieczny. Jest jeszcze coś takiego jak MacInCloud http://www.macincloud.com/features/tools/tools. Niektórzy na sieci to polecają, więc może na początek jest to warte spróbowania. Jednak chyba nie ominie Cię konieczność wykupienia konta developerskiego, żeby móc wrzucić aplikację do Apple Store.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *